Wilcze stada
Przy wielkim aplauzie Niemców, 16 marca 1935 r. Hitler wydał rozkaz o powszechnym poborze. Zmieniła się też nazwa floty wojennej: weimarska Marinenleitung stała się Kriegsmarine. Światowa publiczność była zaskoczona, ale nie niemiecki przemysł. Od 1933 roku niemieckie stocznie Kruppa produkowały okręty podwodne – pierwszy wszedł do służby w kwietniu 1935 roku. W tym samym roku w Kilonii robotnicy Kruppa rozpoczęli budowę dwunastu podwodnych okrętów klasy 250 ton
Szybkie tempo prac stoczni było możliwe dzięki złamaniu przez Niemcy zakazów traktatu wersalskiego. Należąca do Kruppa holenderska firma Hollandsche Industrie en Handel Maatschappij, której nazwa została zmieniona na Siderius, kontrolowała trzy stocznie: Piet Smit w Rotterdamie, Maschinen en Apparaten Fabrik w Utrechcie i Ingenieur-Kantoor voor Scheepsbouw (I.v.S.) w Hadze. W 1922 roku ich biura konstrukcyjne zostały obsadzone przez 40 konstruktorów Kruppa. Gdy wywiad francuski protestował przeciw obchodzeniu traktatu wersalskiego, holenderski rząd replikował, że są to prywatne firmy. Już był 1926 rok, część akcji należała do wpływowych holenderskich polityków, którzy otrzymywali za nie sporą dywidendę. Pieniądze na holenderskie przedsięwzięcie Krupp zdobył, sprzedając plany U-Bootów m.in. Japonii, Hiszpanii,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta