Czas pracy kierowców po zmianach
Pracodawcy zawodowych szoferów mogą teraz wybrać sposób ewidencjonowania ich aktywności zawodowej. Trudniej jednak będzie zorganizować im zadania nocą. A wszystko to za sprawą ostatniej nowelizacji przepisów
Czas pracy kierowców to jedna z najtrudniejszych części prawa pracy. Tyle jest bowiem przepisów dotyczących poszczególnych przewozów, że nawet kolejne zmiany nie poprawiają sytuacji firm przewozowych, a często dostarczają kolejnych problemów interpretacyjnych.
Kilka regulacji
Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm., dalej ustawa o kierowcach) to w Polsce podstawowy akt prawny dotyczący tej grupy zawodowej. Prócz niej w przewozach wykonywanych pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub przystosowanymi do przewozu więcej niż dziewięciu osób (licząc łącznie z kierowcą) musimy jednak stosować jeden z dwóch aktów regulujących czas prowadzenia pojazdu. Ich zastosowanie będzie zależało od trasy przewozu. W przewozach wykonywanych chociaż w części poza obszarem UE będzie to umowa europejska AETR, a w przewozach unijnych (a więc także krajowych) rozporządzenie WE nr 561/2006.
Przy rozliczaniu czasu pracy trzeba się będzie jeszcze posiłkować przepisami kodeksu pracy, gdyż te kwestie nie zostały u kierowców odrębnie uregulowane. Aby się po tych regulacjach swobodnie poruszać, należy mieć chociaż podstawową wiedzę o transporcie drogowym. Ustawa o kierowcach odsyła bowiem w zakresie niektórych definicji do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (DzU z 2007...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta