Gigantomania opancerzona
Oponenci superciężkiego czołgu głosili, że mający 9 metrów długości Maus nie będzie zwrotny. Podczas pierwszego testu średnica zawracania czołgu wyniosła 8 m i kierowca był zadowolony ze zwrotności czołgu. Natomiast prowadzący konstrukcję Ferdynand Porsche nie był tym wynikiem zachwycony. Chory na grypę Otto Zadnik, który zaprojektował elektryczny system czołgu, w święta Bożego Narodzenia musiał pojechać do fabryki i znalazł błąd w podłączeniach kabli. Na kolejnej próbie maus zawracał w miejscu. – Dopiero wtedy mój ojciec był zadowolony – Ferry Porsche wspominał pierwszy test 189-tonowego czołgu, który odbył się 23 grudnia 1943 r.
W 1942 roku Hitler powziął decyzję budowy superciężkich, solidnie opancerzonych i uzbrojonych czołgów. Miały one służyć na Wale Atlantyckim jako ruchome bunkry oraz podczas ataków przełamywać wrogie pozycje. Polecił zbudowanie takiego kolosa Ferdynandowi Porsche na początku czerwca 1942 roku. W maju 1943 roku Hitler obejrzał drewnianą makietę czołgu w naturalnej wielkości. Wtedy zauważył, że armata kalibru 128 mm w proporcji do całego czołgu wygląda jak zabawka i Krupp przystąpił do konstruowania czołgowej armaty kalibru 150 mm.
Pierwsza jazda testowa odbyła się w grudniu 1943 roku, z betonowym odważnikiem zamiast wieży, która jeszcze nie była gotowa. Dla zmylenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta