Dramat na rynku sprzętu AGD
Sprzedaż kuchni, pralek, lodówek i zmywarek spadła w grudniu o 16 proc. W całym 2009 r. rynek miał wartość 4,7 mld zł – o 2,1 proc. mniej niż w rekordowym 2008 r. Sytuacja może się poprawić w II półroczu
Nikt z producentów ani detalistów się nie spodziewał, że w końcówce roku rynek przeżyje takie załamanie. Tylko w grudniu sprzedaż lodówek, kuchni, pralek i zmywarek w ujęciu wartościowym spadła o 16 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2008 r. Spadek w ujęciu ilościowym był jeszcze większy i wyniósł 19,2 proc.4,04 mln sztuk dużego sprzętu AGD kupili Polacy w ubiegłym roku
W listopadzie sytuacja była niewiele lepsza, dlatego cały ostatni kwartał rynek zakończył z ponad 10-proc. spadkiem sprzedaży. Tymczasem firmy liczyły, że w tradycyjnie dobrej dla branży końcówce roku uda się poprawić roczny wynik – po kwietniu wzrost w ujęciu wartościowym wyniósł 3 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2008 r., a po końcu sierpnia nieco ponad 2 proc.
Słaby czwarty kwartał
Jednak czekał ich zimny prysznic. – Dwie z czterech spó-łek sieci Avans mają problemy, restrukturyzację przechodzi Electro World. Sytuacją wystraszyli się ubezpieczyciele transakcji, szybko znacząco zmniejszyli limity. Dlatego drastycznie spadły zakupy sieci detalicznych, czego efekt widzimy teraz – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska zrzeszającego producentów AGD.
W całym 2009 r. wzrosła tylko sprzedaż kuchni i zmywarek, jednak dwa największe segmenty – lodówki i pralki –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta