Powietrzne taksówki
Powietrzne taksówki
Krzysztof Olszewski
Wśród licznych korzyści, jakie daje nam wolny rynek mało zauważona pozostaje taka usługa, jak wynajęcie powietrznej taksówki. Trudno się dziwić, bo koszty są spore (około 2500 złotych za mały samolot, 1300 za helikopter) . Korzystają ztego przede wszystkim biznesmeni, ale i politycy.
Większość Polaków uważa, że do 1989 roku nie było w Polsce posiadaczy prywatnych samolotów. Ten dobrobyt kojarzy się raczej z eksplozją kapitalizmu i wymaganiami oraz kaprysami biznesmenów, którzy z roku na rok mają coraz więcej pieniędzy. Jednak prywatne samoloty w PRL były zawsze, z tym że przeciętny śmiertelnik nie mógł sobie pozwolić na ich kupno. I chodziło nie tylko o ceny samolotów, które nawet wtedy były astronomiczne -- kandydat na posiadacza musiał przede wszystkim udowodnić, że nie w głowie mu jakiekolwiek próby ucieczki za granicę.
Ile jest samolotów?
Według danych Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego w naszym kraju są zarejestrowane 932 samoloty (razem z maszynami LOT) oraz 230 śmigłowców, 944 szybowce imotoszybowce. Z tego całego parku w prywatnych rękach jest 68 samolotów i 103 śmigłowce. 86 samolotów jest w posiadaniu przedsiębiorstw, które używają ich do własnych celów (głównie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta