Dostajesz wsparcie, płacisz daninę
Sponsor daje pieniądze na dane przedsięwzięcie, a sponsorowany świadczy mu usługę reklamową. Musi przy tym pamiętać o swoich obowiązkach podatkowych
Może być zobowiązany odprowadzić od niej VAT, nawet gdy na co dzień go nie płaci. Zapłata za usługę jest też przychodem w świetle ustawy o PIT i ustawy o CIT.
Pieniądze za promocję
Sponsoring to finansowanie jakiegoś przedsięwzięcia w zamian za reklamowanie własnej działalności. Organizator eksponuje nazwę firmy, informuje o tym, co sprzedaje, i promuje ją wśród uczestników imprezy. Wykonuje w ten sposób usługę reklamową, która powinna być opodatkowana VAT.
Jak czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 września 2009 r. (ILPP2/443-787/09-4/AD):
„czynności wykonywane na rzecz sponsora wynikające z zawartej z nim umowy są w świetle ustawy o podatku od towarów i usług odpłatnym świadczeniem usług”.
Także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 lutego 2002 r. (I SA/Ka 1713/00) stwierdził, że oznaczenie sponsora na tle transmitowanego wydarzenia, np. na koszulkach zawodników, bandach, ustawienie logo firmy za bramką, to usługa reklamowa.
Przysługuje zwolnienie
Usługa reklamowa jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, także wtedy, gdy wykonuje ją stowarzyszenie bądź fundacja.
Spójrzmy na interpretację Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z 7...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta