Nie wolno tworzyć własnego prawa dla klientów
Przedsiębiorca nie może w ogólnych wzorcach umów czy regulaminów nakładać na klienta opóźniającego się z zapłatą obciążeń innych niż wynikające z ogólnie obowiązujących przepisów
Tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego z 4 marca 2010 r. (I CSK 404/09).
Dotyczy on postanowień regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych dla klientów indywidualnych i takiegoż regulaminu dla klientów biznesowych, którymi posługiwała się spółka z o.o. Tele2, poprzednik prawny Netii SA.
Koszty wezwania i windykacji
O uznanie kilku z postanowień tych regulaminów za niedozwolone wystąpił do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jeden z jej klientów, Łukasz Ć.
Gdy chodzi o drugi regulamin, sąd uznał, że skoro nie dotyczy on konsumentów, Łukasz Ć. nie może występować z żądaniami odnoszącymi się do niego. Uwzględnił natomiast żądanie co do dwu postanowień regulaminu dotyczącego klientów indywidualnych.
W myśl pierwszego z nich w wypadku opóźnienia w zapłacie należności „Tele2 uprawniona będzie do obciążenia klienta kosztami wezwania go do zapłaty w wysokości określonej w cenniku”.
Drugie postanowienie oprócz wskazanej treści zawierało dodatkowo zapis o uprawnieniu do obciążenia takiego klienta kosztami postępowania windykacyjnego, także w wysokości określonej w cenniku.
Sąd uznał wskazane postanowienia za niedozwolone i nakazał, stosownie do art. 47944...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta