W walce o klienta nie wszystkie chwyty są dozwolone
Firmy dla przyciągnięcia uwagi wykorzystują różne triki. Jeśli wprowadzają potencjalnych nabywców w błąd, to łamią przepisy – nie tylko ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ale także wielu regulacji branżowych
Ważne jest nie tylko, co i w jaki sposób się reklamuje, ale i w jakim miejscu zachęta do korzystania z usług lub zakupu wyrobów została umieszczona.
Zakaz nieuczciwych praktyk
Przedsiębiorcy będą mieli kłopoty wtedy, gdy produkt nie spełnia oczekiwań, bo nie ma cech, o których zapewniali publicznie (np. że płyn do czyszczenia usuwa wszystkie plamy).
Ale nie tylko. Niezgodne z przepisami jest też zapewnianie, że produkt, np. olej roślinny, jest wyjątkowy, bo nie zawiera cholesterolu, skoro oleje roślinne cholesterolu w ogóle nie zawierają.
Nieuczciwymi praktykami, także w reklamie, zajmuje się przede wszystkim Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wynika to z ustaw o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206) i o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).
Na podstawie tej drugiej prezes UOKiK może nałożyć w drodze decyzji bardzo wysoką karę pieniężną, sięgającą 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym nałożenie kary.
Uwaga! Dla potrzeb ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom, wynikającej z przepisów unijnych, definicja przedsiębiorcy jest nieco inna niż choćby w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej.
W rozumieniu ustawy przedsiębiorcami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta