Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

W walce o klienta nie wszystkie chwyty są dozwolone

09 marca 2010 | Dobra firma | Zofia Jóźwiak

Firmy dla przyciągnięcia uwagi wykorzystują różne triki. Jeśli wprowadzają potencjalnych nabywców w błąd, to łamią przepisy – nie tylko ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ale także wielu regulacji branżowych

Ważne jest nie tylko, co i w jaki sposób się reklamuje, ale i w jakim miejscu zachęta do korzystania z usług lub zakupu wyrobów została umieszczona.

Zakaz nieuczciwych praktyk

Przedsiębiorcy będą mieli kłopoty wtedy, gdy produkt nie spełnia oczekiwań, bo nie ma cech, o których zapewniali publicznie (np. że płyn do czyszczenia usuwa wszystkie plamy).

Ale nie tylko. Niezgodne z przepisami jest też zapewnianie, że produkt, np. olej roślinny, jest wyjątkowy, bo nie zawiera cholesterolu, skoro oleje roślinne cholesterolu w ogóle nie zawierają.

Nieuczciwymi praktykami, także w reklamie, zajmuje się przede wszystkim Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wynika to z ustaw o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206) i o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).

Na podstawie tej drugiej prezes UOKiK może nałożyć w drodze decyzji bardzo wysoką karę pieniężną, sięgającą 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym nałożenie kary.

Uwaga! Dla potrzeb ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom, wynikającej z przepisów unijnych, definicja przedsiębiorcy jest nieco inna niż choćby w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej.

W rozumieniu ustawy przedsiębiorcami są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8568

Spis treści
Zamów abonament