Rekompensata za świadczenia w ramach gwarancji bez VAT
Firma, która we własnym imieniu wykonuje naprawy gwarancyjne i odzyskuje od producenta poniesione koszty, nie świadczy usług
Świadczenia te nie są więc obciążone VAT.
Pytanie o zwrot kosztów
Problemem tym zajmowała się Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 27 stycznia 2010 r. (IPPP1/443-1125/09-6/AW).
Z pytaniem zwróciła się spółka, która zajmuje się sprzedażą ładowarek kupowanych od kontrahenta z Irlandii. Zgodnie z zawartą z dostawcą umową wnioskodawca zobowiązany jest do wykonywania napraw gwarancyjnych sprzedawanych urządzeń. Robi to w ramach własnej działalności. Występuje więc w charakterze gwaranta wobec ostatecznych nabywców (to na nim spoczywa obowiązek usuwania objętych gwarancją wad).
Strony ustaliły następujące zasady rozliczania naprawy gwarancyjnej. Po jej zakończeniu sporządzany zostaje protokół. Określa się w nim zakres wykonanych robót, wykaz zużytych części zamiennych oraz liczbę kilometrów, które musiał pokonać serwisant (jeśli naprawy dokonano u klienta).
Protokół wysyłany jest do dostawcy, gdzie zostaje wyceniony i zatwierdzony. Materiały wyceniane są w cenie, po jakiej nabywane są części zamienne (części do wykonywania napraw polska spółka nie sprowadza odrębnie, lecz pobiera z własnego sklepu). Części te kupowane są w ramach wewnątrzwspólnotowych nabyć z przeznaczeniem na sprzedaż. Robocizna przeliczana jest na roboczogodziny na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta