Koszt można naliczyć dopiero po dokonaniu odpisu aktualizującego
Co zrobić, jeśli kontrahent nie zapłacił nam za towar? Wrzucić należność do kosztów
Jeden ze sposobów to uprawdopodobnienie, że jest ona nieściągalna, i dokonanie odpisu aktualizującego. Jeśli jednak firma nie zrobiła odpisu, lecz tylko spełniła ten pierwszy warunek (uprawdopodobniła, że wierzytelność jest nieściągalna), nie może jej odliczyć.
Upadłość kontrahenta
Spójrzmy na interpretację Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 maja 2010 r. (ITPB1/415-111/10/MR). Przedsiębiorca wykonuje usługi transportowe. Firma niemiecka, z którą stale współpracował, przestała na początku 2008 r. regulować należności (które zostały przez przedsiębiorcę wykazane jako przychody z działalności).
Podatnik uzyskał informację, że sąd niemiecki wszczął wobec kontrahenta postępowanie upadłościowe. W tym samym roku syndyk potwierdził zadłużenie, przedsiębiorca otrzymał też od niego kopię wyciągu z tabeli potwierdzającej jego roszczenia.
W 2009 r. podatnik dokonał odpisu aktualizującego w księgach rachunkowych. Uważa jednak, że podatkowym kosztem powinien być już w 2008 r. Może zatem skorygować deklarację PIT-36L za ten rok.
O rok za wcześnie
Fiskus miał jednak inne zdanie. Podkreślił, że prawidłowe ujęcie odpisów aktualizujących należności w księgach rachunkowych jest niezbędne w celu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta