Czy każdy znak towarowy można amortyzować?
Przedmiotem amortyzacji podatkowej nie może być znak towarowy i korzystanie ze znaku towarowego, na który nie zostało udzielone prawo ochronne w rozumieniu ustawy Prawo własności przemysłowej
Tak wynika z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Niekiedy jednak taki znak można amortyzować na zasadach przewidzianych dla autorskich praw majątkowych.
Tylko z prawem ochronnym
W myśl art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) i odpowiednio art. 22b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) amortyzacji – jako wartości niematerialne i prawne – podlegają nabyte, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, prawa określone w ustawie z 30 czerwca 2000 r.
Prawo własności przemysłowej (dalej pwp), o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub leasingu.
Przepisy te wyraźnie odwołują się do praw określonych w pwp >patrz ramka. W rezultacie należy uznać, że przedmiotem amortyzacji podatkowej mogą być wyłącznie te znaki towarowe, na które udzielone zostało prawo ochronne w rozumieniu pwp.
Pozostałych nie amortyzujemy...
Pozostałe znaki towarowe, jakkolwiek mogą być przedmiotem obrotu i używania, nie będą jednak podlegały amortyzacji podatkowej na podstawie tych regulacji. Potwierdził to NSA w wyroku z 25 sierpnia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta