Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Stalowe okręty

24 grudnia 2010 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
autor zdjęcia: Paweł Moszczyński
źródło: Rzeczpospolita

W 1876 r. na wodę spłynął pierwszy okręt ze stalowym kadłubem „Redoutable”. Na morzach stal zastąpiła drewno i żelazo. Stało się to możliwe dzięki opanowaniu produkcji stali metodą martenowską, która w latach 1870 – 1880 wyparła bessemerowską. W 1896 r. udział Wielkiej Brytanii w produkcji surówki spadł z 47 do 29 proc., a w stali z 40 do 22,5 proc. Amerykanie importowali z Wielkiej Brytanii stalowe szyny, które kosztowały 160 dolarów za tonę – dwa razy więcej od szyn żelaznych. Gdy amerykańskie huty w Pensylwanii opanowały w latach 80. XIX w. produkcję stali, szyny potaniały do 40 dolarów za tonę, a żelazne przetopiono. W podobnej proporcji spadły ceny blach okrętowych. Amerykanie, którzy taniej od Brytyjczyków wydobywali węgiel i rudę, potrafili sprzedawać stal nawet na Wyspach Brytyjskich, bo żądali niższych cen. Ważnymi...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8811

Spis treści

Pierwsza strona

Moje Podróże

Zamów abonament