To nie podatnik decyduje, czy pikap, van lub SUV jest autem dostawczym
Wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej w kraju podlega akcyzie. Nieprecyzyjne przepisy powodują, że zaliczenie do tej grupy pojazdów o przeznaczeniu mieszanym to niełatwe zadanie.
Robert Pieczyński
Podatnicy sprowadzający samochody z zagranicy często stają przed problemem właściwej kwalifikacji samochodu dla celów podatku akcyzowego. O ile w przypadku typowych samochodów osobowych oraz ciężarowych raczej nie ma z tym problemu, o tyle przy samochodach o przeznaczeniu mieszanym bywa różnie. Jak wskazują statystki, kwalifikacja dokonywana przez podatników często odbiega od reprezentowanej przez organy celne. Efekt? Tysiące decyzji rocznie w sprawie zaległości podatkowych w akcyzie.
Nie tylko regulacje z ustawy
Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: ustawa) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Samochody osobowe, zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.
Definicja ta, choć dość nieprecyzyjna, została przeniesiona do krajowych regulacji z Nomenklatury Scalonej (CN), do której odsyła art. 3 ustawy. Główną zasadą przyświecającą klasyfikacji towarów w Nomenklaturze Scalonej jest zapewnienie jednolitej interpretacji, co oznacza, że określony towar zawsze klasyfikowany jest do jednej i tej samej pozycji (tego samego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta