Kontrolerzy wnikliwie sprawdzają usługi dla spółek powiązanych
Transakcje o charakterze niematerialnym obciążone są znacznie wyższym ryzykiem podatkowym niż pozostałe. Dlatego trzeba dokładnie udokumentować nie tylko ich wykonanie, ale także wykazać ich przydatność dla nabywcy
Ustawa o CIT nakazuje dokumentowanie wszelkich transakcji z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza określone w art. 9a tej ustawy limity.
W czasie kontroli organy podatkowe najbardziej interesują się usługami niematerialnymi i umowami dotyczącymi wartości niematerialnych i prawnych. Tam są bowiem możliwe dużo poważniejsze nadużycia niż np. przy transakcjach dotyczących wyprodukowanych przez firmę towarów (gdzie zwykle nie ma wątpliwości, że one rzeczywiście istniały, i dość łatwo ustalić ich wartość). Szczególny obowiązek dokumentowania świadczeń niematerialnych został wprowadzony w celu wyeliminowania możliwości „kreowania” wyniku podatkowego przez podatników, przez wprowadzanie sztucznych tytułów rozliczeń w transakcjach z podmiotami powiązanymi.
Firmy powiązane powinny pamiętać jednak nie tylko o szczególnym obowiązku dokumentacyjnym (art. 9a ustawy o CIT), lecz także o bieżącym gromadzeniu dowodów wykonania usług i innych świadczeń o charakterze niematerialnym. Jeśli bowiem nie zgromadzą stosownej dokumentacji, to mogą mieć problemy z fiskusem, np. mimo że do świadczenia usługi doradczej rzeczywiście doszło i wynagrodzenie za nią zostało ustalone na poziomie rynkowym.
Dwie grupy umów
Jak zdefiniować transakcję niematerialną? Chodzi m.in. o usługi doradcze, zarządzania, marketingu i finansowe (pożyczki, gwarancje). Do transakcji o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta