Reprezentacyjne upominki z PIT-8C
Przedsiębiorca, który odwiedzając kontrahenta w Niemczech wręczy mu butelkę alkoholu, powinien przesłać mu później informację, aby wiedział, że osiągnął w Polsce nieodpłatny przychód, od którego powinien rozliczyć podatek
Tak wynika z odpowiedzi Izby Skarbowej w Katowicach z 12 października 2010 r. (IBPBII/1/415-616/10/BJ).
Zajmowała się ona pytaniem spółki, która przekazuje osobom reprezentującym kontrahentów prezenty w postaci alkoholu o wartości nieprzekraczającej 200 zł.
Spółka wyjaśniła, że produkuje osprzęt hutniczy. Zaopatruje firmy z różnych krajów. Z oczywistych względów w celach marketingowych nie może przekazywać swoich wyrobów. Dlatego w celach promocyjnych przede wszystkim wykorzystuje różnego rodzaju gadżety z logo firmy.
Oprócz tego wybranym osobom przekazuje prezenty w postaci alkoholu zapakowanego w reklamówki z logo firmy. Zdaniem spółki należy je traktować tak jak wydatki na reprezentację. Nie są więc one kosztem uzyskania przychodów. Spółka chciała się jednak dowiedzieć, czy obdarowanym powinna wystawiać formularz PIT-8C z wartością prezentu.
Zdaniem fiskusa spoczywa na niej taki obowiązek. To dlatego że są to przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jednocześnie w tej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Zgodnie z nim zwolniona od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta