Jak ująć akredytywy w księgach rachunkowych
Firma, która obawia się, że kontrahent nie zapłaci jej za dostawę towarów lub wykonanie usługi, może zabezpieczyć swoje interesy, zobowiązując odbiorcę do ustanowienia akredytywy. Pojawia się wtedy pytanie, jak ją zaksięgować
Akredytywa polega na wyodrębnieniu (zarezerwowaniu) przez bank dłużnika środków na jego rachunku i przekazaniu ich do banku wierzyciela (dostawcy), w celu zapłaty za spełnione przez dostawcę świadczenie.
Jest stosowana zarówno w obrocie krajowym, jak i zagranicznym. Stosowanych jest wiele rodzajów akredytywy. Mechanizm ich działania jest jednak podobny.
Z uwagi na termin zapłaty wyróżniamy akredytywę potwierdzoną i niepotwierdzoną. Przy tej pierwszej bank pośredniczący, po zbadaniu przedłożonych mu dokumentów, wypłaca określą kwotę na rzecz beneficjenta. Przy akredytywie niepotwierdzonej bank pośredniczący jedynie przekazuje dokumenty do banku nabywcy (importera).
Jakie dane trzeba podać
Akredytywa jest upoważnieniem wystawionym przez odbiorcę towaru do zablokowania odpowiedniej kwoty jego środków pieniężnych, na określony czas, na rzecz wskazanego dostawcy.
Jest to dla dostawcy zabezpieczenie terminowej zapłaty, gdy wywiąże się z warunków umowy. Uczestnikami akredytywy są:
• zleceniodawca (importer/kupujący),
• bank otwierający akredytywę,
• bank pośredniczący,
• beneficjent (eksporter/sprzedający).
Zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy Prawo bankowe bank otwierający akredytywę, działając na zlecenie klienta, ale we własnym imieniu, może zobowiązać się pisemnie wobec...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta