Doradcy muszą się dostosować do zmian rynkowych
Klienci firm doradczych oczekują rozwiązań ponadstandardowych, opracowanych specjalnie z myślą o nich
Firmy świadczące usługi doradztwa podatkowego bardzo wyraźnie odczuły efekt spowolnienia gospodarczego w latach 2008 – 2009. Doradcy mieli w tym okresie mniej zleceń i w znacznie większym stopniu niż kiedykolwiek wcześniej poddawani byli presji ze strony klientów, by obniżyć ceny.
Przełom nastąpił w połowie 2010 roku, kiedy zwiększyła się liczba transakcji w gospodarce. Oznacza to automatycznie więcej pracy dla doradców. Niemniej jednak zwiększyły się też stawiane im wymagania, a klienci coraz dokładniej przeliczają, ile mogą zapłacić za poszczególny typ usług.
Jakość w dobrej cenie
Mimo poprawy koniunktury w gospodarce przedsiębiorcy nadal oczekują utrzymania jak najniższych cen. Dotyczy to zwłaszcza usług standardowych, np. związanych z bieżącą obsługą podatkową czy wypełnianiem deklaracji.
Wszystkie firmy świadczące tego typu usługi zapewniają zbliżoną jakość, więc decydującym czynnikiem stają się finanse. Doradcy skarżą się na nielojalność klientów, którzy nie wahają się powierzać tego typu zleceń tańszym podmiotom.
Jednak przedsiębiorcy są gotowi zapłacić więcej za usługi ponadstandardowe. Klienci oczekują teraz rozwiązań szytych na miarę, opracowanych specjalnie z myślą o nich i specyfice branży, w której działają.
Procesy zachodzące na rynku wymuszają na firmach doradczych większą innowacyjność i zmiany sposobu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta