Zmilitaryzowani przewoźnicy
Związek Radziecki planował wyzwolenie z „jarzma kapitalizmu” całej Europy. Za pancernymi zagonami wojsk ZSSR i krajów satelickich miały ciągnąć kolumny ciężarówek należące do scentralizowanych przedsiębiorstw. Ludowe Wojsko Polskie i jego samochody miały zakończyć zwycięski pochód w Danii
Ministerstwo Budownictwa 1 kwietnia 1971 roku skoncentrowało swoich 25 przedsiębiorstw transportu samochodowego w Zjednoczenie Przedsiębiorstw Transportowo-Sprzętowych Budownictwa Transbud. Dysponowało flotą 17 200 samochodów. Resort usprawiedliwił centralizację walką o efektywność zarządzania transportem, który dla budownictwa jest szczególnie istotny. „Dla wytworzenia wyrobów o wartości 1 mln zł przemysł maszynowy musi przewieźć 250 – 300 ton ładunków, natomiast budownictwo 3500 ton". Dyrektor naczelny Transbudu Ryszard Szczawiński podawał, że udział jego zjednoczenia w krajowych przewozach samochodowych wzrósł z 17,2 proc. w 1971 roku do 24,6 proc. w 1975 roku. Dyrektor się chwalił, że połowa wzrostu przewozów wynikała z ulepszenia wydajności pracy taboru, osiągniętej m.in. dzięki stworzeniu centralnej, całodobowej dyspozytorni oraz większemu wykorzystaniu najcięższych ciężarówek. Optymistycznych danych dyrektora nie potwierdzały wyniki kontroli prowadzonych przez inspektorów gospodarki samochodowej. Np. 10 listopada 1971 roku inspektorzy skontrolowali 7331 samochodów ciężarowych, z których 2720 nie miało zezwolenia PSK na jazdę bez przyczepy, a 1895 nie zgłosiło się do PSK po ładunek na drogę powrotną. Podczas kontroli 27 marca 1973 roku inspektorzy skontrolowali 7509 ciężarówek, z których 2924 nie miały pozwolenia PSK na jazdę bez przyczepy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta