Rabat czy premia – decyduje przedsiębiorca
Fiskus nie powinien ingerować w politykę gospodarczą firmy
Takie wnioski można wyciągnąć z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, dotyczącego rozliczania nagród dla kontrahentów.
Spółka podpisała wiele umów, zobowiązując się do zakupu produktów. Wynikało z nich, że po przekroczeniu określonego limitu transakcji ma prawo do pieniężnej premii. Jak ją rozliczyć? Fiskus uznał, że to rabat obniżający wartość konkretnych dostaw. Jego stanowisko zakwestionował dopiero Naczelny Sąd Administracyjny. Ponownie rozpatrując sprawę, WSA w Gorzowie Wielkopolskim podkreślił, że efekt ekonomiczny rabatu i premii może być zbliżony, nie można jednak ich z tego powodu utożsamiać. Mimo że rabat obniża obrót oraz podatek sprzedawcy, koszty jego rozliczenia zmniejszają atrakcyjność tej formy motywacji kontrahenta.
Tymczasem przedsiębiorca ma prawo wyboru optymalnego dla niego rozwiązania ekonomicznego, tzn. takiego, które jest z jego punktu widzenia mniej pracochłonne i kosztowne.
sygnatura akt: I SA/Go 476/11