e-faktura,podpis elektroniczny na fakturze
Niektóre firmy wystawiają dokumenty sprzedaży z podpisem elektronicznym. Czy dają one prawo do odliczenia, jeśli certyfikat umożliwiający jego złożenie wygasł
Do końca ubiegłego roku przepisy wymagały, aby faktury elektroniczne były przesyłane za pomocą tzw. systemu EDI lub opatrzne kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Obecnie katalog sposobów elektronicznego fakturowania jest szerszy.
Pojawia się pytanie, czy to oznacza, że kwalifikowany certyfikat musi być ważny do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego? Certyfikaty nie są bowiem bezterminowe. Może się więc zdarzyć, że w momencie wystawienia faktury np. w 2007 r. był on ważny, ale dziś już nie jest.
Zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym kwalifikowany certyfikat jest ważny nie dłużej niż dwa lata. Warto podkreślić, że nie wynika to ze względów technicznych, tylko z postanowień prawa. Celem takiej regulacji jest zapewnienie bezpieczeństwa obrotu prawnego opartego na wystawianych kwalifikowanych certyfikatach.
Sytuację dodatkowo komplikuje to, że kwalifikowany certyfikat w trakcie swojej ważności może być albo zawieszany, albo utracić ważność przed upływem okresu ważności. Może się więc nawet zdarzyć, że kwalifikowany...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta