Muzyka w sidłach polityki
Wciąż wstrząsająca „Brygada śmierci” Pendereckiego sprzed pół wieku
Połączenie to ryzykowne, ale tegoroczna Warszawska Jesień postanowiła zająć się związkami między muzyką a polityką. Bo one istnieją, mimo że mamy w pamięci, jak kompozytorów wykorzystywały systemy totalitarne. Hitleryzm podporządkował muzykę swej ideologii, komunizm żądał dzieł chwalących dokonania rewolucji i jej wodza.
Kompozytorzy mają wszakże własne poglądy na świat. Z potrzeby serca zatem Włoch Luigi Nono, komunista, antyfaszysta i jeden z czwórki wielkich postaci awangardy drugiej polowy XX wieku, skomponował wówczas antywojenne dzieło „Il canto sospeso", wykorzystując listy więźniów zamordowanych przez faszystów. Teraz na Warszawskiej Jesieni zabrzmiało ono dostojnie. Nabrało klasycznej szlachetności, bliskiej utworom żałobnym, przestało być wypowiedzią polityczną....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta