Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Muzyka w sidłach polityki

26 września 2011 | Kultura | Jacek Marczyński
Atrakcją festiwalu Warszawska Jesień było „Oratorium  na big-band  i chór mieszkańców Warszawy” wykonane na ulicy Chmielnej
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Fotorzepa
Atrakcją festiwalu Warszawska Jesień było „Oratorium na big-band i chór mieszkańców Warszawy” wykonane na ulicy Chmielnej

Wciąż wstrząsająca „Brygada śmierci” Pendereckiego sprzed pół wieku

Połączenie to ryzykowne, ale tegoroczna Warszawska Jesień postanowiła zająć się związkami między muzyką a polityką. Bo one istnieją, mimo że mamy w pamięci, jak kompozytorów wykorzystywały systemy totalitarne. Hitleryzm podporządkował muzykę swej ideologii, komunizm żądał dzieł chwalących dokonania rewolucji i jej wodza.

Kompozytorzy mają wszakże własne poglądy na świat. Z potrzeby serca zatem Włoch Luigi Nono, komunista, antyfaszysta i jeden z czwórki wielkich postaci awangardy drugiej polowy XX wieku, skomponował wówczas antywojenne dzieło „Il canto sospeso", wykorzystując listy więźniów zamordowanych przez faszystów. Teraz na Warszawskiej Jesieni zabrzmiało ono dostojnie. Nabrało klasycznej szlachetności, bliskiej utworom żałobnym, przestało być wypowiedzią polityczną....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 9040

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament