Duże firmy mogą kupować taniej
Polskie przedsiębiorstwa coraz powszechniej stosują systemy centralizacji zakupów. Dzięki temu mogą obniżyć ceny transakcji o kilka – kilkanaście procent. W dużych firmach oszczędności sięgają setek milionów złotych rocznie. Inwestycja w nowoczesne systemy zwraca się w kilka miesięcy
Rozwiązania informatyczne do centralizacji zakupów, czyli łączenia w jedno zamówienie pojedynczych zleceń pochodzących z różnych komórek firmy, nie są niczym nowym na rynku. Można z nich korzystać od ponad dziesięciu lat. Początkowo cieszyły się jednak znikomym zainteresowaniem.
– Klienci nie dostrzegali korzyści z centralizacji zakupów. Musieliśmy poświęcić dużo czasu na edukację polskich przedsiębiorców – mówi Piotr Matysik, prezes spółki Marketplanet Otwarty Rynek Elektroniczny (należy do Telekomunikacji Polskiej), która jako jedna z pierwszych zaczęła oferować tego typu rozwiązania.
Platformy zakupowe mają za zadanie kojarzyć kupującego z jak największą liczbą sprzedających. Dostawcy mają dostęp do systemu, w którym pojawiają się zamówienia. Składają swoje oferty, a system wybiera najlepszą, według ściśle określonych (nie tylko cenowych) parametrów. TP była pierwszym dużym koncernem, który zdecydował się już w 2002 r. wdrożyć jednolity system zakupowy. Rok później obsługiwał on kilkanaście tysięcy zamówień miesięcznie.
600 mln zł oszczędności zanotował do tej pory KGHM dzięki centralizacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta