Bałagan w papierach może firmę drogo kosztować
Jeśli pracownik ma niższą emeryturę, bo pracodawca zaniedbał gromadzenia dokumentacji potrzebnej do jej wyliczenia albo nie wydawał odpowiednich zaświadczeń, może żądać od niego odszkodowania
Szef musi pomagać pracownikowi starającemu się o uzyskanie emerytury lub renty. Obowiązek taki wynika z art. 125 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm., dalej ustawa emerytalna).
Jest on określony bardzo szeroko >patrz ramka.
Jakie obowiązki
Przygotowując podwładnego do finiszu drogi zawodowej, pracodawcy muszą:
- współdziałać z nim w gromadzeniu dokumentacji niezbędnej do przyznania świadczenia,
- wydawać pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczenia niezbędne do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości,
- przygotować wniosek o emeryturę i za zgodą pracownika przedłożyć go organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem jego przejścia na emeryturę, z uwzględnieniem art. 182 ustawy emerytalnej,
- przygotować, za zgodą pracownika, wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy i przedłożyć go ZUS na 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłków chorobowych,
- poinformować bezzwłocznie, po śmierci pracownika, pozostałą po nim rodzinę o warunkach uzyskania renty rodzinnej, przygotować wniosek o rentę i przedłożyć go ZUS.
I choć ustawodawca wprost nie opatrzył jego naruszenia żadną sankcją, w praktyce wywołuje to poważne konsekwencje....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta