Jakie są zasady sprzedaży napojów wysokoprocentowych w Internecie
Nie ma możliwości handlu alkoholem tylko i wyłącznie przez Internet, bez posiadania stacjonarnego, realnego punktu sprzedaży – placówki handlowej
Rozwój handlu elektronicznego, w szczególności kanału sprzedaży, jakim jest Internet oraz nieprecyzyjność przepisów ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej: ustawa) sprawiły, iż wokół wykładni jej postanowień jest szereg wątpliwości. Największe kontrowersje wzbudza kwestia zakazu sprzedaży napojów alkoholowych w Internecie. Przepisy ustawy są niejednoznaczne, a w doktrynie reprezentowane są dwa, przeciwstawne, stanowiska.
Są wątpliwości i dwa poglądy
Zwolennicy pierwszego z poglądów przyjmują, iż ustawa wprowadza zakaz sprzedaży napojów alkoholowych przez Internet. Pogląd ten niejako podzielił Naczelny Sąd Administracyjny („NSA”) w wyroku z 14 kwietnia 2011 r., II GSK 431/10 (dalej wyrok), w którym uznał, iż brak ustawowego przyzwolenia na sprzedaż alkoholu przez Internet (w tym brak możliwości uzyskania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w sklepie internetowym) należy rozumieć jako zakaz takiej sprzedaży. Wydaje się, iż stanowisko to jest błędne i oparte na zbyt powierzchownej analizie przepisów prawa, w szczególności w zakresie umów zawieranych drogą elektroniczną.
Drugi pogląd, prezentowany m.in. przez Ministerstwo Gospodarki zakłada, że obowiązujące przepisy nie zawierają regulacji ograniczających sprzedaż
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta