Nie ma większego ryzyka niż w sklepie
Zakaz sprzedaży alkoholu w Internecie to naruszenie zasad swobody działalności gospodarczej
NSA w wyroku stwierdził, że zakaz sprzedaży napojów alkoholowych w Internecie nie stanowi naruszenia przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jest to stanowisko trudne do zaakceptowania. Zgodnie z prawem zasada swobody działalności gospodarczej wyrażona w art. 22 Konstytucji RP, jak i w art. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej może doznać ograniczeń. Muszą one jednak wynikać z przepisów szczególnych.
Art. 6 ust. 1 tej ustawy stanowi, że podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa. Zgodnie z art. 22 Konstytucji RP ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. W przypadku napojów alkoholowych za „warunki określone przepisami prawa” należy uznać ograniczenia wynikające bezpośrednio z przepisów ustawy.
W szczególności takim warunkiem jest konieczność uzyskania zezwolenia. Domniemany, niewyrażony expressis verbis, brak dozwolenia ustawodawcy na sprzedaż alkoholu przez Internet w naszej ocenie nie może być uznany za ograniczenie działalności gospodarczej mieszczące się w normie tak art. 22 Konstytucji RP, jak i art. 6 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Należałoby więc uznać go za naruszający zasadę swobody...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta