Wydatki zaliczamy do podatkowych kosztów
Jeśli pieniądze z kredytu są przeznaczone na działalność gospodarczą, związane z nim opłaty można odliczyć od przychodów.
Większość kosztów kredytu bankowego jest związana z obsługą zadłużenia. Są to:
- prowizja za udzielenie kredytu (opłata stała lub procentowa, pobierana w momencie jego uruchomienia),
- opłata za rozpatrzenie wniosku,
- opłata związana z zabezpieczeniem (zazwyczaj jest to wpis zastawu do rejestru sądowego, wpis do księgi wieczystej lub opłaty notarialne),
- ubezpieczenie nieruchomości (gdy stanowi ona zabezpieczenie kredytu),
- opłaty za prowadzenie rachunku, z którego spłacane będą raty (posiadanie konta w banku udzielającym kredytu jest często jednym z wymogów jego uzyskania),
- opłata za przewalutowanie,
- opłata za zmianę planu spłaty rat,
- prowizja rekompensacyjna (za wcześniejszą spłatę całości bądź części kredytu, zazwyczaj jest określana jako procentowa wartość wcześniej spłacanej kwoty),
- ubezpieczenie kredytu.
Częstym wydatkiem jest również opłata za opracowanie wniosku o udzielenie kredytu (wystąpi wówczas, gdy przedsiębiorca korzysta z pomocy doradcy finansowego).
Pośredni związek z przychodem
Wydatki te, o ile kredyt przeznaczony jest na potrzeby prowadzonej działalności, są zaliczane do tzw. kosztów pośrednich. Także wydatki związane z uzyskaniem poręczenia czy gwarancji wystawionej przez inny wyspecjalizowany...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta