Jak komercjalizować wiedzę
Spółka utworzona przez jednostkę naukową może zarządzać dobrami intelektualnymi i tworzyć kolejne spółki, w tym z przedsiębiorcami zewnętrznymi, innymi jednostkami naukowymi, organami administracji, pracownikami lub samodzielnie
Przedsiębiorcy i jednostki naukowe powinny być zainteresowane podjęciem współpracy w celu komercyjnego wykorzystania wiedzy. Wiedza ma bowiem wartość rynkową, zaś warunki, z jakimi będziemy mieć do czynienia w latach 2014–2020, powinny czynić proces komercjalizacji wiedzy i technologii łatwiejszym, niż miało to miejsce dotychczas.
Istnieją dwa podstawowe sposoby komercjalizacji:
- bezpośrednia poprzez sprzedaż, udzielenie licencji, darowiznę, zamianę lub inne umowy cywilnoprawne zawarte bezpośrednio pomiędzy instytutem a podmiotem zewnętrznym,
- pośrednia poprzez tworzenie lub przystępowanie do spółek prawa handlowego.
Jaką wybrać formę
Tworzenie spółek jest najbardziej zaawansowaną formą komercjalizacji. Jednostki naukowe mogą tworzyć spółki osobowe: jawną, komandytową, komandytowo-akcyjną oraz spółki kapitałowe: spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną.
Wyłączenia odpowiedzialności wspólnika spółki kapitałowej, możliwość rozdrobnienia kapitałowego i poszukiwania zewnętrznych inwestorów „na akcje bądź udziały" powoduje, że spółki kapitałowe: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna powinny być preferowaną formą spółek zakładanych przez jednostki naukowe, w tym przy udziale przedsiębiorców. Zaznaczmy jednak, że każde...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta