Benzyna stanieje, olej napędowy nie
Rozmowa | Grzegorz Maziak, kierownik zespołu analiz i redakcji portalu e-petrol.pl
W 2012 roku spadła sprzedaż paliw w Polsce, zwłaszcza oleju napędowego. Jak duże to były spadki i czym spowodowane?
Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) konsumpcja w 2012 roku paliw używanych w transporcie w porównaniu z poprzednim rokiem zmniejszyła się o 7 proc. Ten spadek, a szczególnie jego skala, były dla branży niemiłym zaskoczeniem.
Jak go wytłumaczyć? Przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje się głównie w ograniczeniu oficjalnego popytu na olej napędowy. Jest on efektem rozwoju szarej strefy w obrocie paliwami. Na rosnący problem z paliwem z nielegalnego obrotu nałożyło się spowolnienie gospodarcze i związane z nim ograniczenie inwestycji. Ta kombinacja w połączeniu z wysokimi cenami paliw, z jakimi mieliśmy do czynienia w 2012 roku, przełożyła się na sprzedaż trzech podstawowych gatunków paliw – benzyny, oleju napędowego i LPG – mniejszą o ponad 1,6 mln metrów sześciennych.
Biorąc pod uwagę specyfikę zjawiska, jakim jest szara strefa, która z definicji umyka oficjalnym statystykom, trudno jednak precyzyjnie ocenić wpływ poszczególnych czynników na odnotowany spadek konsumpcji.
Czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta