Rosja chce dodatkowych polis od TIR-ów
Bez konwencji TIR nie będzie drogowych przewozów do Rosji, a polscy przewoźnicy stracą ponad pół miliarda euro przychodów.
Od 14 sierpnia Federalna Służba Celna Rosji będzie wymagała wykupienia dodatkowej polisy celnej do każdego transportu samochodowego wykonywanego pod osłoną karnetu TIR. Oznacza to zawieszenie działania systemu gwarancji celnych TIR i zablokowanie międzynarodowego transportu drogowego na terenie Rosji, Białorusi i Kazachstanu.
Polskie firmy przewozowe mają ok. 20 proc. rynku przewozów do Rosji. Przewoźnicy nie wykluczają, że Rosjanie mogą zażądać 1000 euro, co podniesie koszty przewozu z Europy Zachodniej do Rosji o jedną trzecią.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce szacuje, że 4 tys. polskich przewoźników wykonuje rocznie ponad 270 tys. jazd, a ich przychody przekraczają pół miliarda euro. Wymówienie Konwencji TIR przez Rosję oznacza, że zagraniczni przewoźnicy (w tym polscy) stracą ten rynek całkowicie, a państwo polskie 400 mln zł podatków.