Geniusz Szekspira
Rozmowa o tym, jak teatr traktuje dziś teksty wielkiego dramaturga.
Rz: Program Festiwalu Szekspirowskiego potwierdza tezę, że żyjemy w kryzysie.
Jerzy Limon: Sam fakt, że udało nam się w tym roku zorganizować festiwal, graniczy z cudem. Finansowo nigdy nie było tak źle. Musieliśmy zrezygnować z zaproszenia kilku spektakli z Chin, Holandii i Litwy. Ale udało się przygotować dość spójną i interesującą imprezę.
Jaki będzie jej motyw przewodni?
Poza nielicznymi wyjątkami to wariacje na temat Szekspira. Czasem dość zaskakujące, ale zawsze warte zauważenia. Jan Klata do „Tytusa Andronicusa" włącza teksty Heinricha Müllera, Agata Duda Gracz inspiruje się „Troilusem i Kresydą", a wrocławski zespół Pieśń Kozła stworzył „Pieśni Leara". Te przykłady dobrze ilustrują zjawisko powszechne dzisiaj, że twórcy rzadko decydują się na inscenizację klasycznego tekstu Szekspira.
Nie niepokoi to pana?
Zależy, kto sięga po jego teksty. Gdyby chłopak z niewielkiej kapeli dopisywał muzykę Mozartowi, wzbudziłby sprzeciw. W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta