Spółka później ujmie w kosztach pensje wypłacone po terminie
Wynagrodzenia, których pracownicy nie otrzymali na czas, mogą być przez przedsiębiorcę odliczone od przychodu dopiero w momencie ich przekazania załodze. Dotyczy to również składek ZUS w części finansowanej przez płatnika
Pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzecz pracowników, które pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i w związku z uzyskiwanymi przez niego przychodami.
W praktyce zdarza się, że firmy, które świadczą usługi i wypłacają wynagrodzenia pracownikom wykonującym pracę przy danej umowie, zaliczają wynagrodzenia do kosztów bezpośrednich w miesiącu, w którym zostały osiągnięte przychody. Przy zaliczeniu należności wypłacanych pracownikom do kosztów podatkowych decyduje jednak moment uznania tych wydatków za koszt, a nie fakt, że są to wydatki bezpośrednio związane z osiągniętym przychodem.
Gdy można dysponować pieniędzmi
Według art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o PIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodu niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności, m.in. ze stosunku pracy, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.
Przepis ten należy rozumieć w ten sposób, że wynagrodzenie jest kosztem uzyskania przychodu firmy dopiero w momencie, gdy zostanie wypłacone pracownikowi lub postawione do jego dyspozycji, a więc kiedy pracownik może je odebrać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta