Co przedsiębiorca powinien wiedzieć o zdrowej konkurencji
PRAWO ANTYMONOPOLOWE | Nawet niewinne rozmowy przedstawicieli firm produkujących podobne towary mogą być uznane za kontakty, których skutki mogą być bardzo dotkliwe. Co robić, aby nie naruszać reguł rynkowych?
To, że nieznajomość prawa szkodzi, wiadomo od dawna. Od stosunkowo niedawna natomiast, bo od około 20 kilku lat, obowiązują w naszym systemie prawnym normy nazywane ogólnie prawem antymonopolowym. Można odnieść wrażenie, że świadomość ich istnienia nie jest wśród przedsiębiorców powszechna. Co do zasady normy te dotyczą wszystkich przedsiębiorców, jednak niektóre mają zastosowanie tylko do pewnych podmiotów czy grup. Warto przypomnieć kilka reguł, których pominięcie w działalności gospodarczej bądź w stosunkach z innymi przedsiębiorcami może wywołać tyleż nieoczekiwane, co nieprzyjemne skutki.
Trzy obszary
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 r. (DzU nr 50, poz. 331, ze zm.) określa trzy zasadnicze obszary stosowania, które składają się na określoną w jej tytule ochronę:
∑ przeciwdziałanie praktykom ograniczającym konkurencję,
∑ przeciwdziałanie praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów oraz
∑ przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców lub ich związków.
W każdym z tych obszarów dojść może do naruszenia prawa wynikającego z nieznajomości przepisów.
Ustawa zakazuje dwóch rodzajów praktyk antykonkurencyjnych:
∑ porozumień, których celem lub skutkiem jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta