Otwarcie pudełka i obejrzenie towaru nie blokuje prawa do jego zwrotu
REGULACJE | Oddanie produktu kupionego przez Internet – tylko nieużywanego oraz w oryginalnym i nienaruszonym stanie – to jedno z niedozwolonych postanowień zawartych w regulaminie e-sklepu Vision Express. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożyła na firmę karę ponad 360 tys. zł.
Stosowanie niedozwolonych postanowień umownych we wzorcach umów lub regulaminach sprzedaży wciąż nie jest zjawiskiem wyjątkowym. Jak widać z przykładu, popełniać błędy zdarza się nawet znaczącym graczom na rynku. Tym bardziej jednak warto śledzić decyzje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w takich sprawach, wyciągać z nich wnioski oraz uczyć się na błędach innych. Osobista lekcja może być bowiem bardzo kosztowna. Za naruszenie reguł uczciwej konkurencji poprzez, nawet nieświadome, uderzenie w interesy konsumentów, grozi kara w wysokości do 10 proc. przychodów przedsiębiorcy. A naruszyć te interesy można właśnie wtedy, gdy do treści umów lub regulaminów wkradną się niewłaściwe klauzule.
Sprzedaż w sieci
W przypadku wskazanej firmy urząd antymonopolowy wziął pod lupę regulamin obowiązujący przy sprzedaży w jej e-sklepie. Wśród zakwestionowanych zapisów znalazły się m.in. następujące:
- klient będący konsumentem może zwrócić zakupiony towar w terminie 10 dni od dnia otrzymania towaru bez podania przyczyny. Dotyczy to towarów nieużywanych, w oryginalnym, nienaruszonym stanie,
- klient będący konsumentem może zwrócić zakupiony towar w terminie 10 dni od dnia otrzymania towaru bez podania przyczyny,
- sklep nie zwraca kosztów dostawy poniesionych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta