Realne ograniczenie nadzoru finansowego
Sztuka nadzorcza polega m.in. na czytelnej dla rynku – podmiotów nadzorowanych i ich klientów – spójności pomiędzy „sztywnymi” normami prawa administracyjnego i „nieostrymi” normami prawa bankowego.
Ci, którzy znają specyfikę nadzoru finansowego, wiedzą, że nadzór ten to wyjątkowa i bardzo trudna sztuka korzystania z przewidzianych przez przepisy prawa instrumentów nadzorczych w umiejętny sposób. Tymczasem właśnie szykowane jest bardzo szkodliwe dla stabilności systemu finansowego pozbawienie nadzorcy jednego z węzłowych instrumentów – czyli rekomendacji nadzorczych. Nie można stać wobec tego zagrożenia obojętnie.
Ministerstwo Finansów skierowało w dniu 18 lipca tego roku do uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym, w którym przewidziane jest m.in. uchylenie art. 137 ust. 5 ustawy – Prawo bankowe, która to regulacja uprawnia Komisję Nadzoru Finansowego do wydawania rekomendacji dotyczących dobrych praktyk ostrożnego i stabilnego zarządzania bankami. Rekomendacje te, które w trwały sposób wpisały się już w architekturę polskiego rynku finansowego i tworzenie relacji pomiędzy instytucjami finansowymi nadzorowanymi przez KNF, stanowią jeden z tzw. miękkich sposobów oddziaływania nadzorcy na funkcjonowanie rynku finansowego.
Wydawanie rekomendacji ma szczególne znaczenie dla poprawnego i efektywnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta