Zasady stanowienia prawa miejscowego, czyli brakująca ustawa
Rozmowa | Dr Stanisław Bułajewski, radca prawny
Rz: Podczas ostatniej debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą", która dotyczyła instytucji referendum lokalnego, powiedział Pan, że organy jednostek samorządu terytorialnego mają spore problemy z wydawaniem aktów prawa miejscowego. Dlaczego tak się dzieje?
Dr Stanisław Bułajewski: Po prostu do dziś ustawodawca nie wypełnił wynikającego z Konstytucji RP obowiązku określenia w ustawie zasad i trybu wydawania aktów prawa miejscowego (art. 94 Konstytucji RP – ostatnie zdanie). Tak więc według mnie w obecnym stanie prawnym nie obowiązuje jakakolwiek regulacja ustawowa ustalająca precyzyjnie i kompleksowo zasady i tryb podejmowania uchwał przez organy jednostek samorządu terytorialnego.
A co z samorządowymi ustawami ustrojowymi? Czy prawodawca lokalny nie może posiłkować się tymi aktami podczas przygotowywania uchwał?
Niestety nie, samorządowe ustawy ustrojowe tylko w minimalnym stopniu (moim zdaniem niedostatecznym) określają procedurę i zasady tworzenia aktów prawa miejscowego. Przykładowo: ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w rozdziale 4. noszącym tytuł „Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat" w zaledwie pięciu artykułach w lakoniczny sposób odnosi się do: przykładowych spraw, w których akty prawa miejscowego są stanowione, formy ich wydawania, ustawowego upoważnienia,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta