Jak uniknąć błędów, przygotowując tekst jednolity statutu
Statut jednostki samorządu terytorialnego, jak i inne akty prawa miejscowego, jeśli był nowelizowany, wymaga sporządzenia tekstu jednolitego. Nie trzeba jednak podejmować uchwały w tej sprawie.
Znowelizowana w 2011 r. ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w art. 16 ust. 3 stanowi:
Art. 16 „3. Teksty jednolite aktów normatywnych innych niż ustawa ogłasza organ właściwy do wydania aktu normatywnego, a w przypadku:
1) regulaminów Sejmu i Senatu – odpowiednio Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu;
2) aktów normatywnych Rady Ministrów – Prezes Rady Ministrów;
3) aktów normatywnych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji – przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Tekst jednolity aktu normatywnego innego niż ustawa ogłasza się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, jeżeli był on nowelizowany. Akt normatywny może określić termin ogłoszenia tekstu jednolitego".
Oznacza to ni mniej ni więcej tylko, że każdy akt prawa miejscowego, który został zmieniony (znowelizowany), w ciągu następnych 12 miesięcy należy ogłosić w formie tekstu jednolitego.
W jakim terminie
Ustawodawca nie dopowiedział tu jednej istotnej informacji: czy ogłoszenie jednolitego tekstu uchwały ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od daty ogłoszenia, czy wejścia w życie noweli. Podejmując próbę wykładni tego przepisu, która powinna w tym wypadku być wykładnią celowościową, trzeba sobie postawić pytanie: czy ustawodawcy mogło chodzić o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta