Iluzoryczna zasada jawności
Przepisy o zamówieniach publicznych odnoszące się do zasady jawności są nieścisłe i zawierają poważną lukę, którą stara się z różnym skutkiem wypełnić orzecznictwo – zwraca uwagę adwokat.
Procedura udzielania zamówień publicznych ma zapewniać z jednej strony racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi, z drugiej zaś stworzyć ramy dla uczciwej i transparentnej konkurencji między przedsiębiorcami. Bez przestrzegania zasady jawności – jednej z podstawowych zasad postępowania o udzielenie zamówienia – nie osiągniemy obu tych celów. Okazuje się bowiem, że przepisy odnoszące się do zasady jawności są nieścisłe i zawierają poważną lukę, którą stara się z różnym skutkiem zapełnić orzecznictwo.
Problematyczna furtka
Zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, a wszelkie wyjątki od tej zasady muszą mieć oparcie w przepisie ustawy. Furtę taką zawiera z kolei art. 8 ust. 3, który stanowi, że nie ujawnia się zastrzeżonych przez przedsiębiorcę informacji, które zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa. I właśnie to odesłanie stanowi problem...
Art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji definiuje tajemnicę przedsiębiorstwa, jako nieprzekazane do wiadomości publicznej informacje: techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne, posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Przyjrzyjmy się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta