Stwórzmy uniwersytety badawcze
Jerzy Woźnicki | Jest tylko jedna droga, by nasze szkolnictwo wyższe awansowało na 20. pozycję na świecie – mówi naukowiec.
Rz: Humaniści mówią o poważnym kryzysie. Niż demograficzny powoduje, że nawet silne ośrodki akademickie mają problemy finansowe. W jakim stanie jest polskie szkolnictwo wyższe?
Prof. Jerzy Woźnicki, inżynier elektronik, przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, były rektor Politechniki Warszawskiej: Podstawą wielu ocen są wyniki rankingu szanghajskiego, w którym figurują tylko dwie polskie uczelnie – na odległych miejscach, gdzieś w czwartej setce. Polacy coraz częściej słyszą, że nauka jest w upadku. Ale to zafałszowany i przeczerniony obraz. Trzeba jednak uwzględnić fakt, że niesatysfakcjonujące pozycje rankingowe obniżają prestiż i pozycję polskich uczelni, wszystkich, i utrudniają im rozwijanie współpracy międzynarodowej, zwłaszcza pozyskiwanie zagranicznych studentów. Całe szkolnictwo wyższe ponosi straty.
To twarde fakty.
W rankingach wypadamy słabo, znacznie gorzej, niżbyśmy chcieli. Dlatego część środowiska akademickiego je kwestionuje, zarzuca im tendencyjne kryteria, ale to błąd, bo te rankingi podpowiadają, co powinniśmy zrobić, by ten stan rzeczy zmienić.
A co powinniśmy zrobić?
Polska gospodarka jest 24. na świecie. Plany rządu są takie, by w 2020 r. była na pozycji 20., tak by Polska dołączyła z czasem do G20. Można zatem przyjąć założenie, że szkolnictwo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta