Jednakowe bezpieczeństwo dla kupujących
Kompleksowa regulacja bezpośrednio w kodeksie cywilnym odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej dla całości obrotu, a więc zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów, to jedno z najważniejszych zadań legislacyjnych – twierdzi radca prawny.
Obecnie w polskim prawie funkcjonują odrębne reżimy odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej ujęte w odrębnych aktach prawnych. Dla obrotu profesjonalnego (ang. business to business, B2B) jest to regulacja kodeksu cywilnego dotycząca rękojmi za wady. Natomiast dla obrotu z udziałem konsumentów (ang. business to consumer, B2C) jest to ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która przewiduje instytucję niezgodności towaru z umową. Ta dwoistość jest wynikiem transpozycji do prawa polskiego dyrektywy unijnej 1999/44 w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji.
Implementacja prawa konsumenckiego
Polskie prawo konsumenckie ma unijne korzenie – powstało w wyniku implementacji dyrektyw konsumenckich, które dotyczą głównie umów konsumenckich. W większości do ich transpozycji doszło w przepisach pozakodeksowych dotyczących umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, timesharingu czy też sprzedaży. Natomiast do kodeksu cywilnego włączono: pojęcie konsumenta, niedozwolone postanowienia umowne oraz zasady odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Zasadniczy wpływ na wybór takiego modelu miał fakt, że transpozycja dyrektyw konsumenckich dokonała się w głównej mierze przed akcesją Polski do Unii Europejskiej w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta