Przewoźnik zapłaci za opóźnioną dostawę
Międzynarodowy przewóz drogowy towarów regulowany jest przepisami konwencji CMR. W przypadku znacznej zwłoki w dostawie przewidują one pewną fikcję prawną. Polega ona na uznaniu za zaginiony towaru, o którym wszyscy wiedzą, gdzie jest.
Zgodnie z art. 1 konwencji stosuje się ją do umów o zarobkowy przewóz drogowy pojazdami, niezależnie od miejsca zamieszkania i przynależności państwowej stron, jeżeli miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsce przewidziane dla jej dostawy znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest krajem umawiającym się. A ponieważ konwencję przyjęły niemal wszystkie kraje europejskie, a także niektóre państwa Bliskiego Wschodu (np. Syria, Iran, Jordania), Azji (np. Mongolia) i Afryki (Maroko, Tunezja), w polskich warunkach znajduje ona bardzo często zastosowanie.
Przepisy konwencji przewidują pewną fikcję prawną. Chodzi o sytuację, gdy przewoźnik nie realizuje umowy w terminie, opóźniając dostawę towaru. Mowa o tym w art....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta