Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Byk mocno chwycony w kadr

19 lipca 2014 | Kraj | Monika Małkowska
Atelier le Baume Dürbach, karton przygotowawczy do tapiserii na podstawie pracy Pabla Picassa „Guernica”
źródło: Muzeum Architektury we Wrocławiu
Atelier le Baume Dürbach, karton przygotowawczy do tapiserii na podstawie pracy Pabla Picassa „Guernica”
Salvador Dali, „Walka byków”
źródło: Muzeum Architektury we Wrocławiu
Salvador Dali, „Walka byków”
Francisco Goya, „Zręczność i zuchwałość Juanito Apinani na arenie w Madrycie”
źródło: Muzeum Architektury we Wrocławiu
Francisco Goya, „Zręczność i zuchwałość Juanito Apinani na arenie w Madrycie”

Wystawa | Picasso, Goya i Dali, czyli korrida w ujęciu trzech gigantów hiszpańskiej sztuki 
we wrocławskim Muzeum Architektury - pisze Monika Małkowska.

Co łączy Francisco Goyę, Salvadora Dalego i Pabla Picassa? Bestia z rogami poskramiana przez człowieka – lub odwrotnie. Jednak każdy z nich zinterpretował rytuał z bykiem w odmienny sposób. To nie tylko kwestia czasów, w jakich działali – mieli różne temperamenty i powody, dla których wzięli temat za rogi.

Symbol walki o niepodległość

Kto był na południu Hiszpanii, ten nie ma wątpliwości: korrida to duch narodu. Już na początku XII wieku na Półwyspie Iberyjskim biegano za bykiem. Ale od połowy XVIII wieku korrida staje się rozrywką, za którą szaleją wszystkie warstwy społeczne.

Urodzony w Maladze Pablo Picasso (1881) musiał zdominować wrocławską wystawę zatytułowaną „Tauromachia". Dla artysty o żywiołowej naturze, fana korridy, el toro stał się zwierzęciem symbolicznym. Byk pojawia się w „Guernice" (1937) jako uosobienie siły narodu i sprzeciwu wobec dyktatury Franco.

Do monumentalnego malowidła powstało mnóstwo szkiców – sylwetka toro ulegała stopniowemu upraszczaniu i przetwarzaniu, aż stała się profilem ujętą głowo-twarzą z parą oczu po jednej stronie. Antywojenna wymowa „Guerniki" okazała się ponadczasowa. Podczas II wojny w okupowanym Paryżu Picasso rozdawał zdjęcie dzieła niemieckim oficerom, a gdy tamci pytali: „Pan to zrobił?", odpowiadał: „Nie,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9893

Wydanie: 9893

Spis treści

Pierwsza strona

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament