Partnerstwo publiczno-prywatne: zagrożenia i bariery
W Polsce w formie PPP realizowanych jest około 50 przedsięwzięć, a ponad 100 pomysłów czeka na podpisanie umów. Nie świadczy to o dużym zainteresowaniu współpracą sektorów publicznego i prywatnego.
Dlaczego tak się dzieje i co należy zmienić, by więcej inwestycji powstawało w formule PPP?
1. Co ogranicza rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce?
Jerzy Pietrewicz: Przeszkodą do szerokiego korzystania z partnerstwa publiczno-prywatnego jest głównie niedostateczne zrozumienie zasad działania tego instrumentu. Często jest on postrzegany przez pryzmat niejasnych powiązań pomiędzy biznesem a podmiotami publicznymi czy też braku środków finansowych. Również banki z dużą ostrożnością podchodzą do możliwości finansowania przedsięwzięć w formule PPP. Ponadto mamy zbyt wiele nie do końca spójnych interpretacji dotyczących klasyfikacji zobowiązań finansowych wynikających z umów PPP.
Jacek Karnowski: W Polsce rzadko wykorzystuje się finanse podmiotów prywatnych do realizacji celów publicznych. I nie można tego tłumaczyć małym doświadczeniem w tej dziedzinie, brakiem wzorców czy rozwiązań prawnych. Jedną z przyczyn jest łatwość pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej. Po co sięgać po skomplikowane sposoby pozyskania funduszy, skoro jest prostsza metoda: środki budżetowe, w tym przypadku Unii Europejskiej? Prostsze, bo wprawdzie narzekamy na biurokrację brukselską, ale przygotowanie wniosków o fundusze unijne jest znacznie mniej pracochłonne i mniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta