Kiedy odszkodowanie dla pracownika może być uznane za koszt
PIT | Ani sądy administracyjne, ani organy nie są zgodne, jak w rachunku podatkowym traktować kwoty wypłacone byłym etatowcom w wyniku ugody sądowej, więc racjonalnością musi się wykazać sam pracodawca. Czyli wystąpić o interpretację.
- Pracodawca zawarł z byłym pracownikiem ugodę sądową umarzającą postępowanie sądowe w sprawie uznania wypowiedzenia umowy o pracę za bezskuteczne. W jej wyniku były szef zobowiązał się do wypłaty odszkodowania na rzecz byłego pracownika. Czy wydatek z tytułu jego wypłaty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej? – pyta czytelnik.
Zaliczenie wypłaty byłemu pracownikowi odszkodowania za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę do kosztów uzyskania przychodów wielokrotnie było przedmiotem sporów podatników z organami podatkowymi i sądami administracyjnymi. W dalszym ciągu pojawiają się odmienne stanowiska w tej sprawie.
Nie zostały wprost wykluczone
Katalog wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawiera między innymi jednorazowe odszkodowania z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra oraz dodatkowej składki ubezpieczeniowej w przypadku stwierdzenia pogorszenia warunków pracy (art. 23 ust. 1 pkt 13 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT). Jedynymi odszkodowaniami, których dotyczy przytoczona regulacja, są odszkodowania uregulowane w ustawie z 30...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta