Konsument nie musi weryfikować reklamy
Klienta trzeba informować, że produkt finansowy jest obarczony ryzykiem inwestycyjnym.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że produkt inwestycyjny nie może być oferowany jako pewny i bezpieczny. Przedsiębiorca ma obowiązek w jasny i jednoznaczny sposób poinformować konsumenta, na czym polega inwestycja i jakie się z nią wiąże ryzyko.
Sąd podtrzymał decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył na Socket Resources ze Szwajcarii karę w wysokości 91 tys. zł. Spółka – zdaniem UOKiK – w swojej reklamie sugerowała, że jej produkt inwestycyjny gwarantuje zysk. Tym samym wprowadzała konsumentów w błąd.
W zawieranych umowach spółka nie informowała też, w co klient inwestuje, jakie ponosi ryzyko i w jaki sposób zabezpieczone są ulokowane pieniądze.
UOKiK zaznaczył, że reklama nie może wprowadzać w błąd, nawet gdy klient ma później możliwość weryfikacji informacji o produkcie w innych źródłach.
Od 2012 r. UOKiK wydał już 170 decyzji dotyczących nielegalnych praktyk w branży finansowej.
Sygnatura akt: XVII Ama 83/13