Organ musi przestrzegać swoich ustawowych kompetencji
UPRAWNIENIA. Artykuł 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych upoważnia radę gminy do wprowadzania zwolnień podatkowych, ale nie przyznaje jej prawa do ich zawieszenia w podatku od nieruchomości. W takim przypadku mamy do czynienia z naruszeniem art. 2 i art. 7 Konstytucji RP.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 19 września 2014 r. (II FSK 2362/12).
Rada miejska, w uchwale z czerwca 2002 r., zwolniła z podatku od nieruchomości przedsiębiorców inwestujących na terenie gminy w specjalnie utworzonej strefie ekonomicznej. Zwolnienie miało obowiązywać przez okres funkcjonowania strefy. W listopadzie 2011 r., pomimo dalszego funkcjonowania strefy ekonomicznej, rada miejska zawiesiła w drodze uchwały zwolnienie podatkowe do końca 2014 r. W grudniu 2011 r. kolegium regionalnej izby obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały rady miejskiej. W ocenie kolegium rada miejska podjęła uchwałę bez podstawy prawnej. Powoływane przez radę miejską przepisy, m.in. art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, według kolegium nie przyznają radzie miejskiej kompetencji do zawieszenia przyznanego zwolnienia z podatku od nieruchomości. Kolegium stwierdziło, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta