Spadające ceny zjadają zyski sieci handlowych
Średnia rentowność w branży zmalała poniżej 1 proc. Już co piąta z największych firm ma straty.
piotr mazurkiewicz
W tym roku w Polsce przypadają dwie kampanie wyborcze: prezydencka i parlamentarna. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że wrócą w nich stare oskarżenia wobec sieci handlowych, że unikają płacenia w Polsce podatków i postulaty, by ukarać je np. opodatkowując obrót. Faktyczny obraz finansów branży jest jednak dużo mniej korzystny, niż przedstawiają to niektórzy politycy: wiele firm faktycznie podatków może nie płacić, bo nie ma z czego. Spośród 200 największych sieci ponad 20 proc. kończy rok finansowy ze stratą – wynika z danych wywiadowni gospodarczej Bisnode.
Deflacja straszy
Te same dane pokazują, że średnia rentowność netto dla firm zatrudniających co najmniej pięciu pracowników spadła już poniżej 1 proc., a cała ta grupa może się wykazać ledwie 2 mld zł zysku netto przy przychodach przekraczających 100 mld zł.
– Na rynku sieci handlowych wyraźnie daje się odczuć spowolnienie – mówi Tomasz Starzyk z Bisnode Polska. – To...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta