Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Podatkowo-matematyczne rozterki w kampaniach promocyjnych

09 marca 2015 | Podatki | Aleksandra Plichta
źródło: Rzeczpospolita
Aleksandra 
Plichta, starszy konsultant w PwC
źródło: materiały prasowe
Aleksandra 
Plichta, starszy konsultant w PwC
autor zdjęcia: Tomasz Wawer
źródło: Rzeczpospolita

Po latach dyskusji dotyczącej premii pieniężnych kolejną sporną kwestią są rabaty rzeczowe w akcjach typu „3 sztuki 
w cenie 2". Wątpliwości dotyczą traktowania dodatkowego produktu jako obniżenia ceny albo nieodpłatnego przekazania.

Od osób zajmujących się przygotowaniem akcji marketingowych wymaga się kreatywności i szerokiej wiedzy branżowej. Nowe, często złożone, mechanizmy promocji nierzadko muszą dodatkowo zostać dostosowane do rzeczywistości podatkowej tak, aby finalny koszt przeprowadzenia kampanii nie okazał się znacznie wyższy od zamierzonego. Nieustanny wzrost liczby akcji promocyjnych i poziomu ich skomplikowania wymusza na organach podatkowych nieustanne weryfikowanie klasycznych stanowisk co do sposobu opodatkowania.

Po latach dyskusji dotyczącej rozliczania premii pieniężnych będących ostatecznie formą rabatu jednym z przykładów nowego pola do kontrowersji stają się premie towarowe (określane również jako rabat naturalny, rzeczowy) w akcjach typu „kup 3 sztuki w cenie 2 sztuk" czy „przy zakupie 2 sztuk herbat kawa gratis". Oś sporu koncentruje się wokół traktowania dodatkowego produktu przekazywanego klientom jako obniżenie ceny albo nieodpłatne przekazanie.

Czy zawsze 2 + 1 daje 3

Promocje z gratisem sprzedawcy chętnie traktują jako udzielenie rabatu transakcyjnego, który w momencie sprzedaży obniża cenę jednostkową każdego towaru wchodzącego w skład transakcji (w tym gratisu), zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT. Dzięki temu cena płacona przez klienta pokrywa zarówno kwotę netto, jak i należny VAT od wszystkich produktów. Podejście to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10085

Wydanie: 10085

Spis treści
Zamów abonament