Fiskus niesłusznie zatrzymuje odsetki
Oprocentowanie nadpłaty wynikającej z interpretacyjnego wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE należy liczyć na preferencyjnych zasadach. Konsekwentnie potwierdzają to sądy.
Zasadniczo podatnikowi przysługuje prawo do odzyskania nadpłaty podatku w przypadku jego zapłaty w wysokości wyższej od należnej lub gdy podatek nie jest w ogóle należny Skarbowi Państwa. Jest to podstawowe prawo podatnika wynikające z przepisów ordynacji podatkowej (dalej: o.p.). Jeżeli organ zwróci nadpłatę w ustawowym terminie, to podatnik otrzymuje tylko kwotę nadpłaconego podatku (bez oprocentowania).
Istotny wyłom w przepisach o nadpłacie dotyczy natomiast instytucji zwrotu nadpłaty podatku wynikającej z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W tej sytuacji – odmiennie niż w klasycznych przypadkach – ustawodawca nakazuje liczyć oprocentowanie już od dnia powstania nadpłaty, o czym stanowi art. 78 § 5 pkt 1 i pkt 2 o.p. Powoduje to w praktyce, że niezależnie od tego, czy organ zwróci nadpłatę w terminie ustawowym, oprocentowanie nadpłaty jest kalkulowane wstecz, a mianowicie od daty wpłacenia podatku. W praktyce może to znacznie zwiększyć kwotę otrzymanego zwrotu z urzędu skarbowego w stosunku do nadpłaty wynikającej z błędnej kalkulacji podatku przez samego podatnika.
Bez dodatkowych warunków
Wskazując zakres zastosowania korzystniejszych reguł naliczania oprocentowania, ustawodawca w art. 74 o.p. operuje prostą i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta