Pracownik odzyskał zaległą pensję. Kto rozliczy podatki i składki?
Gdy dochodzi do egzekucji komorniczej kwoty wynagrodzenia za pracę osoby zatrudnionej, za odprowadzenie zaliczek na PIT oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne odpowiadają różne podmioty.
Problemy związane z rozliczaniem składek ZUS pracownika i zaliczek na podatek dochodowy wynikają z istniejących rozbieżności pomiędzy przepisami regulującymi obowiązki podatkowe oraz zasadami poboru składek ubezpieczeniowych w przypadku egzekucji komorniczej zaległego wynagrodzenia za pracę.
Wyroki sądowe w sprawach zaległego wynagrodzenia pracownika (byłego lub obecnego) wskazują zazwyczaj kwotę brutto wynagrodzenia oraz kwotę ewentualnych odsetek za zwłokę pracodawcy (zgodnie z uchwałą SN z 7 sierpnia 2001 r., III ZP 13/01). Jeżeli kwota zasądzona prawomocnym wyrokiem nie zostanie wypłacona przez pracodawcę, to pracownik może uzyskać zaległe wynagrodzenie poprzez egzekucję komorniczą.
Po egzekucji komorniczej całego zaległego wynagrodzenia – a więc w kwocie brutto – obowiązki rozliczenia poszczególnych danin publicznoprawnych obciążają zarówno pracodawcę i komornika, jak i samego pracownika. I to niezależnie od woli zaangażowanych stron oraz tego, kto faktycznie dysponuje środkami na zapłatę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta