Gospodarka przestrzenna gmin: sukcesy oraz porażki
Ład przestrzenny | Początkiem reformy powinno być zdefiniowanie odpowiedzialności władz centralnych i samorządów za stan polskiej przestrzeni oraz odpowiednie określenie zadań i kompetencji.
Adam Kowalewski
Wprowadzenie samorządów lokalnych jest powszechnie oceniane jako jedna z najważniejszych reform Trzeciej Rzeczypospolitej. Również powierzenie gminom odpowiedzialności za ład przestrzenny było trafną decyzją. Na pierwszym miejscu listy zadań samorządu prawo postawiło ład przestrzenny, wyposażając gminy w szerokie uprawnienia. Dzięki temu w ciągu 25 lat obraz Polski się zmienił. Urbanistyka i architektura większości gmin, ich zagospodarowanie przestrzenne, jakość przestrzeni publicznych i nowej zabudowy są coraz lepsze.
Mamy jednak w Polsce blisko 2,5 tys. gmin i nie wszystkie na taką ocenę zasługują. Obok sukcesów obserwujemy zjawiska szkodliwe społecznie, kulturowo i gospodarczo. Często też konstytucyjna zasada zrównoważonego rozwoju jest lekceważona.
Dlatego ocena stanu gospodarki przestrzennej gmin, nasza refleksja nad ćwierćwieczem samorządności, wymaga pełnej, również krytycznej oceny. Takie oceny przynoszą liczne raporty, badania i dokumenty władz centralnych. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK 2030) oraz doskonale udokumentowany i wyważony w ocenach raport „Przestrzeń życia Polaków", przygotowany z inspiracji prezydenta RP, przedstawiają nie tylko nasze sukcesy, lecz także źródła niepowodzeń i ich skutki.
Powszechnie uznaje się, że wadliwe prawo, zwłaszcza regulacje dotyczące planowania przestrzennego,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta